MInister Mucha podpisała - Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki w sprawie uprawiania turystyki wodnej z dnia 05.04.2013

Wczoraj Pani Minister Sportu i Turystyki Joanna Mucha wreszcie podpisała nowe Rozporządzenie w sprawie uprawiania turystyki wodnej, regulujące zakres uprawnień żeglarskich i motorowodnych w Polsce oraz wymagań egzaminacyjnych. 


Najważniejsze nowości.
Od tej pory mamy system 3 patentów żeglarskich i motorowodnych ze zdecydowanie rozbudowanymi uprawnieniami:
1. Żeglarz jachtowy – egzamin od 14 lat
- prowadzenie jachtów żaglowych po śródlądziu bez ograniczeń
- prowadzenie jachtów żaglowych po morskich wodach wewnętrznych i na pozostałych wodach morskich do 2 Mm od brzegu w porze dziennej na jachtach o dł. kadłuba do 12m.
2. Jachtowy sternik morski – egzamin od 18 lat, wymagany staż 200h
- prowadzenie jachtów żaglowych po śródlądziu
- prowadzenie jachtów żaglowych do 18m dł. kadłuba po wodach morskich
3. Kapitan jachtowy
- jachty żaglowe bez ograniczeń

Patenty motorowodne: sternik motorowodny, morski sternik motorowodny, kapitan motorowodny.
Najważniejsza zmiana to podniesienie uprawnień dla sternika motorowodnego do prowadzenia wszystkich jednostek motorowych po śródlądziu bez ograniczeń mocy.

Co nowego?
Przede wszystkim uprościliśmy system patentowy, zarówno w turystyce żeglarskiej, jak i motorowodnej. System zdobywania uprawnień jest trzystopniowy. Osoby, które zaczynają przygodę z żeglarstwem. Będą mogły swobodnie pływać, bez posiadania odpowiedniego patentu, jachtem o długości kadłuba nieprzekraczającym 7,5 m. Patent żeglarza jachtowego będzie mogła uzyskać osoba, która ukończyła 14 rok życia i zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.

Zlikwidowaliśmy obowiązkowe szkolenia. Nie oznacza to oczywiście, że chętni nie mogą przejść takiego szkolenia, nie jest ono jednak obligatoryjnym wymogiem przystąpienia do egzaminu. Za to położyliśmy większy nacisk na egzamin, który powinien sprawdzić nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności. Od tej pory ma on jasne reguły i zostanie ujednolicony na obszarze całego kraju.

Zachowaliśmy także równowagę pomiędzy rekreacją i bezpieczeństwem na wodzie, zwłaszcza wśród młodzieży pasjonującej się możliwościami, jakie dają nowinki techniczne. Młodzi ludzie pomiędzy 14 a 16 rokiem życia mogą korzystać np. ze skuterów, o mocy silnika do 60 kW.

Zerwanie z nieskutecznymi przepisami

Pozbyliśmy się także kilku kuriozalnych rozwiązań systemowych. Między innymi, aby uzyskać patent motorowodnego sternika morskiego, uprawniający do prowadzenia jachtów motorowych po wodach morskich, od teraz wymagany będzie staż morski. Do tej pory można było uzyskać uprawnienia morskie, w ogóle po wodach morskich nie pływając!

Dla osób poniżej 16 roku życia zlikwidowaliśmy także wymóg pływania pod nadzorem posiadacza patentu żeglarza jachtowego oraz sternika motorowodnego. W praktyce sprowadzało się to do fikcyjnej opieki, nie mającej odbicia w rzeczywistości.
Wprowadziliśmy dwie odrębne licencje, zamiast dotychczas obowiązującej jednej, na holowanie narciarza czy innych obiektów pływających i na holowanie statków powietrznych. Nieporównywalne są bowiem umiejętności niezbędne do holowania np. tzw. „banana” z tymi, które należy posiadać, gdy holuje się spadochron.

Rozporządzenie otwiera również drogę do szerszej eksploracji tak niezwykłych miejsc, jak: Zalew Wiślany, Zatoka Gdańska, Pucka czy Zalew Szczeciński, bowiem I stopień pozwala na pływanie i prowadzenie jachtu po wszystkich morskich wewnętrznych. Wcześniej posiadając I stopień nie można było żeglować na tych akwenach.

Reasumując, nowe zapisy rozporządzenia czerpią z wypracowanych światowych standardów, ułatwiając dostęp do żeglugi wodnej. Rozporządzenie przeszło długą i szczegółową drogę konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi środowiskami i wydaje się, że obecne brzmienie osiągnęło optymalny, pożądany kształt. Również motorowodniacy i żeglarze byli za złagodzeniem dotychczasowych wymagań, co znalazło swoje odzwierciedlenie w nowych zapisach.

ROZPORZĄDZENIE -http://dziennikustaw.gov.pl/du/2013/460/1